CoroNA?

2/04/20:
CoronaVOOR kan ik je nu wel beschrijven maar zal ik ooit coroNA kunnen beschrijven? Hoe lang is de weg die we nog te gaan hebben? Een krantenkop wist mijn aandacht te trekken. ''Meisje van 12 overlijdt aan de gevolgen van corona''. Een meisje van 12?! Dat is even oud als mijn neefje. Het doet me beseffen dat het een heel erg gevaarlijk beestje is. Het is nu nog een ver van mijn bed show maar ik ben bang dat er een dag aankomt dat dit beestje binnensluipt bij mijn grootouders, ouders, zus, broer of vrienden.

6/04/20.
Het is bijna ironisch te noemen. 4 dagen geleden schreef ik hier nog dat dit een ver van mijn bed show was. Maar gisteren is mijn overbuur overleden aan Corona. Ik snap dit niet, hij was nog kerngezond en liep de voorbije dagen nog het gras af te maaien, sloeg nog vrolijk een babbeltje. Ik ben er even niet goed van.

10/04/20.
De familie van mijn over gebuur staat buiten. Ze stappen in de auto om naar de begrafenis te gaan. Ze dragen allemaal handschoenen en mondmaskers.  Ik had contact met de kleinzoon via sociale media. Hij zei dat ze 1,5 meter van elkaar moeten zitten om elkaar niet te besmetten. Je kan dus geen knuffel, steun zoeken bij iemand naast je. Naast dit onverwachts overlijden heb je ook nog eens een traumatische ervaring achter de rug. Verdriet en niemand die je op dat moment kan troosten. Het leven is toch wel hard op zo'n momenten.

15/04/20
Deze toestanden doen mij vaak denken aan de pest. Het was één van de grootste massamoordenaars in Europa. Wereldwijd maakte het maar liefst  zo'n 75 tot 100 miljoen slachtoffers. Dit is een geschatte waarde, niemand weet er echt hoeveel slachtoffers er precies gevallen zijn. Het vertoont een paar gelijkenissen met corona. Van de pest krijg je hoge koorts, het was ook zeer besmettelijk. Wanneer er 1 persoon in het huis de ziekte had dan kregen de andere gezinsleden het ook. Maar er is 1 groot verschil: de pest was duidelijk veel erger dan corona. Ik stel mij hierbij de vraag: Als de wereldse bevolking dit overleeft heeft dan overleven wij ook wel de mildere versie namelijk Corona.

Ik sluit deze blog af met goede hoop want na regen komt er altijd zonneschijn. Maar ik ben ook bang voor wat er nog aan komt en vooral de onwetendheid die er heerst over dit beestje.

Katja





Reacties

  1. Dag Katja, wow ja dat is wel even schrikken als Corona plotseling zo dichtbij komt. Ik begrijp dat het moeilijk is voor de familie wanneer ze geen lichamelijke steun kunnen zoeken bij elkaar omdat ze op afstand moeten blijven. Hopelijk blijft jouw familie gezond! Groetjes, Stiene (PS: Zelf schreef ik ook al een blogpost over de Pest, wat voor grote gevolgen deze had toen in die tijd en hoe mensen het vergelijken met het Coronavirus nu.)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts